Dlaczego prawnicy odchodzący z korporacji, którzy zakładają swój własny biznes prawniczy czują większą potrzebę posiadania od początku systemu do zarządzania swoją kancelarią?


Kilka słów o różnych podejściach w zarządzaniu kancelarią.


Zastanawialiśmy się, co determinuje prawników opuszczających kancelarie korporacyjne i zakładających swoją własną kancelarię do wyboru systemu do zarządzania kancelarią,


Można by powiedzieć, że prawnicy wywodzący się z korporacji przesiąkli myśleniem korporacyjnym, po prostu kopiują te zachowania, do których przywykli w korporacji, ale czy zupełnie tak jest?


Z rozmów z takimi prawnikami wynika jednak coś zupełnie innego. Prawnicy ci po prostu doszli do wniosku, co jest dla ich biznesu kluczowe już na początku kariery zawodowej.


Różnica wynika ze sposobu podejścia do organizacji kancelarii prawnej, organizacji czasu własnego, a także świadomości swoich słabych stron.


Spytaliśmy tych prawników, dlaczego system do zarządzania kancelarią jest według nich aż tak ważny już od początku prowadzenia działalności.

Poniżej  kilka argumentów, które przytaczają:


#1 DYSCYPLINUJE


Szczególnie w początkowej fazie działania kancelarii, gdy prawnik jest zarówno szefem jak i jedynym wykonawcą zleconej pracy. Trzymanie się „scenariusza” pomaga być lepiej zorganizowanym.


#2 AUTOMATYZUJE


Obieg dokumentów, raportowanie, wystawianie faktur, generalnie pozwala zaoszczędzić sporo czasu wtedy gdy potrzebujemy mieć od ręki informacje do analiz własnych, dla klienta, który o to prosi, a także na potrzeby lepszego wyceniania spraw w przyszłości.


#3 POMAGA W LEPSZYM WYCENIANIU SPRAW


Szczególnie na początku drogi zawodowej, łatwiej jest wyceniać kolejne sprawy, gdy wiemy jaki jest jej przybliżony jej koszt. Łatwo to zrobić, gdy w prowadzonej wcześniej sprawie system zbilansował wpływy z kosztami i wiemy wszystko o czasochłonności takiego zlecenia.


#4 POPRAWIA KONTAKT Z KLIENTEM


Obecne realia rynkowe wymuszają troskę o klientów i stawanie się dla nich coraz atrakcyjniejszym również technologicznie,  klienci domagają się wręcz możliwości bieżącej komunikacji na temat sprawy poprzez dedykowany system. (Potwierdzają to także badania przeprowadzone na prawnikach i klientach jednocześnie przez LexisNexis. Dowodzą jednoznacznie, iż istnieje spora rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami klientów, a prawnikami. Regularne informowanie o postępie w sprawie klienci stawiają w hierarchii ważności na drugim miejscu, natomiast prawnicy dopiero na dziesiątym.)


#5 DOSTARCZA DRAFT ORGANIZACYJNY


Każdy prawnik myślący o rozwoju swojej kancelarii, o tym, aby zatrudniać pracowników nie zawsze ma od razu wystarczające kompetencje do zarządzania zespołem. System narzuca sposób komunikacji użytkowników, dzięki temu łatwiej pokazać pracownikowi, jakie są jego obowiązki i jak będzie rozliczany z ich wykonania. Tego oczekują pracownicy, a nie zawsze to dostają od przełożonych. Jeżeli w organizacji zabraknie kompetencji miękkich w zarządzaniu, braki te w pewien sposób jest w stanie nadrobić dedykowany system.


#6 CHCĘ WIEDZIEĆ WIĘCEJ O SWOIM BIZNESIE


Mając wszystkie informacje o prowadzonych sprawach w jednym miejscu można kontrolować na bieżąco koszty prowadzenia sprawy, jej czasochłonność, a także mieć lepsze argumenty w ręku gdy trzeba negocjować stawki kolejnego zlecenia. Poszerzają się horyzonty, posiadając system mamy więcej czasu na analizę zebranych w systemie danych- i co najważniejsze jest co analizować.


Wszystko to składa się na lepszą organizację kancelarii prawnej.

Napisał: Michał Olszewski